Thursday, January 27, 2011

Bokanmeldelser

SelbuvottenSelbuvotten by Terri Shea

 oversatt av Annemor Sundbø


 
My rating: 3 of 5 stars



Norske vottar og vantarNorske vottar og vantar by Annemor Sundbø


My rating: 4 of 5 stars



Disse bøkene har inspirert meg til å strikke mine første votter og vanter. Her er det mange flotte mønstre å velge mellom! Jeg har veldig glad for at disse bøkene er utgitt og tar vare på vår norske strikketradisjon.
Bøkene egner seg fra middels til erfarne strikkere, og inneholder mange tips og råd. Skulle nok ønske begge bøkene hadde noen alternative garnforslag, og at de kunne gi tips til tilpasninger slik at man kunne strikke flere størrelser.
Om du trenger begge bøkene? Nei, ikke om det ikke er spesielle mønstre du er ute etter! Historiene rundt bøkene er nokså like, og den tekniske gjennomgangen i begynnelsen av boka er nærmest identisk. Det er mønster som er gjengitt i begge bøker (f.eks. Hugin og Munin).

Norske Vottar og Vantar
Fra denne boka har jeg strikket "Vott med raud tråd". Mønsteret ga meg tilstrekkelig informasjon for å lage vottene uten frustrasjon.

Selbuvotten
Fra denne boka strikker jeg nå "Vante med rosett og granbar". Irriterende at man ikke beskriver hvordan man feller av fingrene. Det er kun mønster for en av fingerene, og de resterende fingerene må man tilpasse masketall mot mønster selv, og det er ikke enkelt.

No comments: