Sunday, October 17, 2010

Bokanmeldelse

Det lovende landetDet lovende landet by Toril Brekke


My rating: 4 of 5 stars


"Det lovende landet" er siste boken i romantriologien om den norske utvandringen til USA på 1800-tallet. Mens "Drømmen om Amerika" handler om søken etter mer frihet, og "Gullrush" om jakten på gull og rikdom, møter vi i "Det lovende landet" lykkejegeren og rømlingen.

Den foreldreløse Lasse Fagervår må flykte - for ikke å bli stemplet som tyv. Tilbake ved Ofotfjorden står kjæresten og odelsjenta Agnes som ikke kan glemme ham. Hun reiser etter Lasse over havet til Amerika.

Jeg har alltid vær fasinert av denne tidsepoken og utvandringen til USA. Jeg har alltid lurt på hvordan deres liv var. Det skyldes nok at min oldemor var en såkalt hentebrud. Hun fikk barn utenfor ekteskap i Norge (min bestefar). Hun overlot ham til sin gifte søster da han var 1 år gammel og reiste til Iowa for å bli gårdbrukerkone. Hun ble gift med stedfortreder i USA før hun reiste fra Norge.

Disse bøkene har gitt meg et innblikk i innvandreres liv og er absolutt å anbefale. De historiske romanene er lettlest og underholdende og god research gjør den også lærerik.

Innvandreres rotløshet, ensomhet, lengsler og drømmer driver dem etter natur og miljø som ligner på hjemlandet. Tråden gjennom denne boken er spørsmålet om Agnes og Lasse finner hverandre i USA, og forfatteren holder oss på pinebenken helt til siste side. Lov meg at du IKKE leser siste siden før til slutt!

View all my reviews

No comments: